• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Köpa dyrare eller uppgradera över tid

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
En tanke som slagit mig över de senaste månaderna - jag bor idag i en hyresrätt som jag inte trivs i men har inte möjlighet idag (eller snarare jag vill inte ha höga räntor på bolån pga anmärkningar) och tänkt köpa en bostadsrätt nästa år när blivit prickfri.

Jag sparar för fullt för insatsen 15% men funderat på om man köper något billigare typ en 2:à istället för en 3:à som jag egentligen vill ha.

Skulle det vara lättare att uppgradera genom sälja eller bara sitta lugnt i båten och spara ihop mer och köpa ”rätt” direkt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
H

HejpaDIG

Gäst
Poäng: 0
En tanke som slagit mig över de senaste månaderna - jag bor idag i en hyresrätt som jag inte trivs i men har inte möjlighet idag (eller snarare jag vill inte ha höga räntor på bolån pga anmärkningar) och tänkt köpa en bostadsrätt nästa år när blivit prickfri.

Jag sparar för fullt för insatsen 15% men funderat på om man köper något billigare typ en 2:à istället för en 3:à som jag egentligen vill ha.

Skulle det vara lättare att uppgradera genom sälja eller bara sitta lugnt i båten och spara ihop mer och köpa ”rätt” direkt?

Du frågar om marknaden går upp fortfare än du hinner spara till en 3?

Bopriser går inte bara upp, stimulanserna vi sett det senaste året är historiskt.
Sedan finns det inte fler uppskov att inkludera...

Marknaden är så maxxad som det går just nu, att då förutsätta att man kan köpa en 2:a för att den snabbt ska öka och man sedan ska kunna köpa en 3:a är lite naivt.
Om 2:an ökar så ökar 3:an och pga att lönerna inte hänger med så kommer vi till en punkt där en bostadskarriär inte spelar någon roll om du ändå inte kan belåna dig till nästa nivå.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Generellt i min stad kan jag få en fin 3a dock inte i ett område jag föredrar (en del bråk och myxket icke svenskar, inte för jag har emot mångkultur men jag behöver nog inte säga så mycket mer än vad vi ser på nyheterna dagligen), eller spara ett år till eller ta ett blancolån för täcka mellanskillnaden.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Det beror nog lite på var du bor också.
Från en 2:a till en 3:a i Hagfors är nog svårare än i Stockholm
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Detta är i Sundsvall, men 3or är inte nog inte lika vanliga som 2or
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Priserna på bostäder kommer fortsätta att gå upp i Sverige. Om det är svaret på din fråga låter jag vara osagt.
 
H

HejpaDIG

Gäst
Poäng: 0
Priserna på bostäder kommer fortsätta att gå upp i Sverige. Om det är svaret på din fråga låter jag vara osagt.
Sant men tiden av bostadskarriärer är över då lönerna inte hängt med desto högre priserna går upp desto mer ökar skillnaden mellan varje nivå.
 

Onelastspin

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
11 Januari 2021
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Priserna på bostäder kommer fortsätta att gå upp i Sverige. Om det är svaret på din fråga låter jag vara osagt.
Hur ser analysen ut? Enkom låga räntor eller för lågt byggande gentemot befolkningsökning(främst genom invandring)?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Låga räntor, befolkningsökning men sen också faktumet att Mark- och miljööverdomstolen har beslutat att dra in Cementas kalkbrytningstillstånd vilket kommer att stoppa produktionen. Hela Sverige kommer att stå utan cement och man kan ju bara föreställa sig vilka konsekvenserna kommer bli. Fabriken i Slite är en av Europas största och modernaste cementfabriker och här tillverkas merparten av den cement som används i Sverige.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Nackdelen att äga boende innan flytt är att du med stor säkerhet först måste sälja gamla lägenheten innan du får nytt lån och kan buda på nya boenden. Då kan en situationen där du saknar boende mellan försäljning och köp uppstå.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp